Friday, May 22, 2009

JaNGaN SiMPaN DaN FiKiR OrG Yg MeMBeRi MaSaLaH KePaDa KiTa...

Hah!!! amacam tajuk n3 aku pada kali nie??? mesti ada yang panas dan bengang kan... memandangkan aku merupakan salah seorang yang suka melihat, menilai, mentafsir, mengkaji dan akhirnya memberi nasihat, dah macam2 jenis orang yang aku jumpa dan macam2 jugak lah permasalah yang aku cuba tuk selesaikan. Sebagai seorang kawan, aku hanya mampu memberi nasihat dan selebihnya hanya korunk yang mampu membuat tindakan selanjutnya.
Kenapa tajuk n3 aku cam nie??? sebab hidup nie kita kena nikmati sepenuhnya. Cara tuk nikmat kehidupan pula harus lah dengan cara yang positif. Semua orang akan ada masalah tersendiri, terpulang pada kita macam mana nak tangani masalah tersebut. Hidup tak kan lengkap tanpa masalah. Dengan adanya masalah dalam kehidupan kita nie sedikit sebanyak ianya akan membuatkan kita berfikir, lihat tahap kemampuan kita dan setiap masalah yang kita hadapi datangnya dari Allah dan Allah takkan berikan dugaan kepada kita andai dia sendiri taw kita tak mampu tuk hadapi dugaannya. Sebab dia taw kita mampu hadapi sebab tue dia duga kita.
Berbalik pada tajuk tadi... kalau nasihat dah berkoyan2 di beri, tapi si penerima langsung tak der insiatif (tul ker aku eja?) tuk baiki diri lebih baik kita undur diri dari memikirkan masalah orang. Masih ada orang laen laie yang memerlukan nasihat kita.
Pada aku, kalau nasihat dah bagi, dah banyak kali cakap tapi ko sendiri tak nak ubah, lebih baik aku tarik diri. Dari aku dok pikirkan masalah dan jalan penyelesaian ko sedangkan ko langsung tak membantu diri baek aku memanjakan otak aku sendiri. Buat apa nak simpan orang cam nie??? kalau akhirnya ko sendiri akan hadapi masalah dari orang tersebut. Mungkin ada orang laen yang mampu tuk beri nasihat pada orang sebegini. Aku hanya mampu takat mana jer... orang tua2 selalu cakap... tuk ubah diri, hanya tuan punya badan yang boleh buat... orang di sekeliling hanya mampu beri nasihat dan support sahaja.
Dah2... jangan nak semakkan otak dengan perkara2 sebegini... hidup mest
i EnJoY!!!

5 comments:

AniS GalaXy said...

saloooot la ko qilah
n3 nie aku siap baca 2 3 kali
nk sure nie ke qilah yg aku kenal...hahaha

apa pon apa yg ko ceramahkan nie betul la.
so xyah semakkan kepala dgn mslh
setelkan dgn cara yg betul.

farish izaryl @izreez said...

ngeh3 sape mla yg kene caras iteww takot2 hahak

diary, fara said...

beb, topic lu ni gua angap general lah kan. so, nasihat aku pada diri sendiri 'pikir dulu sebelum bercakap'... ko penah dengar 'dakwat tinta tebih tajam daripada hujung pedang?' ni la strongnya menjadi lidah pengarang. (erk....aku masuk topic ke, terkeluar topic?)

Cik Nazaitul Nadia @ Cik SesuciQiellah said...

anis : caker arr ang wakakak aku tak leh nak bermadah plak wakakak perli tue bai wakaka

rizz : saper makan cili dia terasa pedas wakakak

fara : bai wkakakkaka sebab tue aku dah cakap jangan sampai aku bertukar wakakaka

Hezesuze said...

ok ituler ceramah kita pada hari ni tuk semua yek...

jd moral of the story...jgn pikir masalah org len...pikir masalah sndiri lagi bagus...

menyemakkan kepala otak je...wakakaka