Tuesday, August 4, 2009

KeNaNGaN TeRiNDaH Di RuMaH EhSaN KuaLa KuBu BaRu...

Salam bersahaja... alhamdulillah baru ler aku rasa cam nak mengupdate blog hehehe... malas nak bermukadimah bebanyak dan panjang lebar aku nak bercerita sikit apa xtvt aku yang tak sempat aku nak tepek dalam blog nie.

Pada 29 Julai 2009 (Rabu) aku dan beberapa staff IKRAM telah terlibat dengan satu kerja amal (jangan kata aku tak der perasaan key) di Rumah Ehsan yang terletak di Kuala Kubu Baru. Antara geng aku yang pergi adalah lily (seperti di atas... masa nie aku ngantuk giler weiii sebab seharian tak tdo... penangan kopi yang ma buat adoaiii muka tak siap key wakakaka), Fara dan bby gurl (yana). Kali nie gambar adalah dari kamera lily (kesian lily nengok aku cam dah mengalahkan wartawan plak wakakak ada jer yang aku nak snap wakakak)

Seramai lebih kurang 44 orang staff IKRAM yang terlibat (harus tak masuk opis lew wakakak). Tepat jam 8.30 pagi kami semua bertolak dengan menaiki sebuah bas West Link. Erk... chop2... awat aku bercerita cam nak wat karangan neh adoaiii.... cut!!!!

Ini lew muka2 staff yang begitu prihatin. Masa nie aku langsung tak taw serba sedikit info pasai Rumah Ehsan nie yang aku taw aku nak p melawat umah orang2 tua dan malangnya kami langsung tak di benarkan untuk mengambil gambar sewaktu berada di dalam kawasan kediaman penghuninya. (dalam hati dah memberontak dah!!!)

Pintu masuk Rumah Ehsan Kuala Kubu Baru

Kami sampai agak lewat aku rasa hampir tengahari gak lew... sampai sempat aku membuta dalam bas tue 2x wakakak rupanya Kuala Kubu Baru nie kira sempadan nak masuk ke Perak rupanya... patut lew jauh pastu ada lak lalu jalan yang agak scarry... masa nie aku sempat scan suasana dalam bas... ramai gak lew yang tdo, aku ingatkan aku jer yang tak tdo dari semalam wakakak aku dah mula cuak... mana lew taw kot2 driver bas nie nak wat rompakan kew... pembunuhan beramai2 kew... yer arr!!! jangan salahkan aku key dah dia lalu kat jalan yg penuh ngan kilang2 pastue ada kawasan perumahan yang cam nak tak nak jer ada orang duduk... terus segar bugar mata aku... dah tak pasai2 aku jadi jaga di siang arie wakakak


Kawasan perkarangan Rumah Ehsan

Alhamdulillah sangkaan buruk aku tue salah (ngaku nieh wakakak). Gambar kat atas dan bawah nie jer ler yg aku dapat snap tuk tatapan korunk... (kira okey lew ada dari tak der!!! banyak bunyi plak)


Adalah beberapa barang yang kami sedekahkan tuk warga emas di sini. Alhamdulillah dah rezeki mereka... masuk jer perkarangan aku perhatikan sekeliling bersih... nyaman, dan jauh dari kesibukan kota... siyezzz langsung tak dengar bunyi kenderaan yang lalu lalang... jangan tak caya nak masuk kawasan Rumah Ehsan nie kita akan lalui satu padang golf key... mula lew memasing berangan nak men golf wakakak aku lak ingat warga tua dalam tue beriadah dengan men golf... erk... kejinyer ayat!!!

Setelah kami bawak turun segala barang, kami kena tunggu orang yang bertanggungjawab di Rumah Ehsan tue sebab masa kami datang tue adalah dak2 PLKN datang buat lawatan gak seperti mana kami. Eloklah tue dak2 PLKN tue di bawak ke sini... biar sedar sikit jangan asyik nak lawan mak abah jer... nengok nasib orang tua di sini cam ner... tak kew kesian nengok depa!! nak ker kita antar mak dan abah kita yang gegeh dok jaga kita siang malam tanpa kira penat lelah... tue baru anak sorang depa jaga... yang anak ramai tue... korunk pikir lew sendiri... erk... tetiba lak emo... aku bukan cakap khas dak2 PLKN jer nie tuk aku dan korunk jugak arr...

Masing2 tak nak lepaskan peluang tuk bergambar... aku lew yang dok snap pic dak2 nie sebagai bukti... aku dah taw kat dalam kang tak leh nak bergambar kang maunya aku gigit jari lak kang...

Erk... dak2 cakap aku dah cam ASP plak wakakaka lantak lew asalkan aku jejakkan kaki jugak kat sini...

Agak ramai jugak lew staff yang datang... alhamdulillah ramai jugak lew staff yang muda2 nak join rombongan kali nie...

BBy gurl dan Fara tak nak lepaskan peluang...
(erk... ang nie bby gurl... suka sangat lew pejam mata asal aku snap!!!)


Aku??? laie lew tak nak lepaskan peluang wakakak
(dah cam budak sekolah plak aku nengok ngan beg sekolah gitu wakakak)


Sekarang aku nak citer asal usul penghui di Rumah Ehsan nie. Aku dapat taw bahawa penghuninya kalau nak masuk sini mestilah berumur 60 ke atas, berpenyakit tapi tidak berjangkit, majoriti tak der waris... kalau ada pun waris tak mampu nak jaga (sampai hati mereka...), berada di kawasan yang jauh (huh!!! alasan!!!).

Kat Rumah Ehsan nie ada 4 dorm iaitu Dorm A, B, C dan D. Dorm A (lelaki) dan Dorm C (perempuan) 100% memerlukan bantuan samada dari segi mandi, pakai baju, makan dan sebagainya dalam erti kata lain mereka langsung tak der kemampuan tuk menguruskan diri sendiri manakala Dorm B (lelaki) dan Dorm D (perempuan) masih ada kemampuan tuk uruskan diri cuma mereka nie perlu di perhatikan dan bantuan jika nak ke toilet.

Kesian aku nengok warga emas di sini... memang insaf rasanya (bukan kata tak insaf key) kesian tengok keadaan mereka yang lansung tak mampu nak uruskan diri mereka... memerlukan bantuan

Ada beberapa kisah yg aku nakshare ngan korunk pengalaman aku:

Kisah 1 :

Ada sorang pakcik bernama pak cik samad nak makan kuih bahulu yang kami bawak.. siyez tak sampai hati nak hampakan mereka... aku pun suapkan ler pak cik samad makan kuih bahulu tue sambil sembang sikit2 dengan dia... dia kena stroke.. dan sakit tua...dia pandang jer muka aku pastue aku nengok air mata dia mengalir... adoaiii time nie lew yang aku paling lemah... sejak dari masuk laie aku dah cuba nak kontrol perasaan sebab kalau boleh aku tak nak lew buat mereka nie menangis... nengok dia dah mengalirkan air mata aku dak tak leh tahan... bergenang gak lew air mata aku... tapi aku senyum jer dia sambil tanya dia...

sedap tak pak cik kuih nie??? (rasa cam soklan bodoh jer ... hati dah tersentuh soklan yang tah pa per tah yg terkeluar dari mulut nie...)

Akhirnya empangan aku pecah gak lew bila dia cakap...

pak cik di tinggalkan kat sini nak... dah 30 tahun pak cik kat sini... pak cik ada anak perempuan baya kamu... pak cik tak pernah dapat layanan cam nie masa tinggal dengan anak pak cik... maafkan pak cik sebab terkenangkan anak pak cik (mungkin dia serba salah bila nengok aku pun nangis kot) anak pak cik tak pernah datang jenguk pak cik...

Terus dia menangis... erk... alamak!!! aku dah tak taw nak wat cam ner... aku scan kiri dan kanan cari bantuan... kalau pak cik tue pompuan nak jer aku peluk dia... sekurang2nya dia rasa pelukan dari seorang anak... rupanya Helmi ada kat belakang aku... memahami yang aku perlukan bantuan dia tenangkan pak cik tue... aku nengok mata Helmi pun dah bergenang...

boleh anak suapkan pak cik???

Helmi pandang aku... aku angguk kepala sambil tersenyum... korunk bayangkan aku suapkan pak cik tue makan bahulu cecah air kosong jer.... apa lah rasa... sedih gier... tah cam ner auto jari aku kesat air mata yang mengalir kat pipi pak cik tue

nama anak siapa??
diya... nadia pak cik... (erk...tetiba tersebut nama kat umah)
anak nie saper??? (merujuk kepada Helmi )
Helmi... Helmi pak cik... (tetiba aku terdengar sore mamat neh dah bergetar plak terus aku pandang dia... mungkin dia malu kot cepat2 dia larikan mata dia ... nasib baek aku dalam keadaan fius berada dalam keadaan stabil laie kalau tak maunyer ko kena gelak wakakka erk... kembali dalam mood)
nanti boleh tak diya ngan helmi datang lawat pak cik masa raya??? anak pak cik tak pernah datang...

Terus mengalir air mata aku dengar permintaan pak cik tue... helmi cakap insya'allah dia peluk pak cik tue... aku taw helmi pun tak mampu nak tahan kesediahan... pakcik tue pandang aku... seolah2 meminta jawapan dari aku... aku tersedar bila helmi sebut nama aku... aku just angguk jer... sedih aku lihat keadaan pak cik nie yang di tinggalkan anak... pastue langsung tak datang jenguk... kenapalah buat cam tue... harap2 janganlah kita semua buat kat kedua ibu bapa kita...

Kami terpaksa tinggalkan pak cik tue memandangkan harus pergi ke dorm lain... masa nak kuar tue aku rasa cam berat jer kaki nak melangkah... berkali2 aku toleh ke belakang... sampaikan helmi terpaksa tarik aku kuar... (bukan tarik dengan paksa key)

Bergambar kenangan bersama kakitangan di Rumah Ehsan

Alangkah seronoknya andai dapat bergambar bersama Penghuni Rumah Ehsan

Kisah 2:


Ada seorang aunty nie orang cina... kaki dia langsung tak leh nak gerak... tapi leh pakai baju sendiri arr.. aku rasa dia lumpuh pinggang ke bawah kot... dia bangga tul bila dia cakap..

tuhan dah kasi wa tangan yang boleh wa gerak2 wa pakai baju sendiri... kain sendiri tapi wa tak reti nak pakai pampers... wa terpaksa minta tolong orang pakai kan... wa ada tangan maaa... leh guna... wa leh makan sendiri... kaki wa jer x der rasa... wa dah x leh jalan2...

Adoaiii sedihnya...


aku bergambar bersama kak mas dan aini staff Paves yang aku wat kerja sekarang nie


Kisah 3 :

Mak cik nie bernama Isnin... panggil mak cik senin.. aku lawat katil mak cik nie dengan lily... Lily duduk kat pinggir katil dan aku berdiri sebelah mak cik tue

mak cik dari mana?
kepala batas, pulau pinang
mak cik dah makan??
dah makan bubur tadi... nama apa?
lily...
kamu??
nadia...
comei2 kamu nie... dah kawen??
dah...
anak brapa?
2...
kamu??
erk... sy bujang laie...
insya'allah ada jodoh kamu... setiap manusia yang di ciptanya semua nya berpasangan... pasti ada untuk kamu...

Erk... sebut pasai jodoh aku dah lemah lutut... tapi kena kawal emosi... pastue aku nengok dia pandang lily... pegang pipi lily... pastue mengalir air mata dia... mungkin mak cik senin nie teringat anak2 dia... lily tak tahan terus minta diri gie katil laen... aku plak dah tak taw nak wat per tak kan nak bla cam tue jer...

mak cik... sy pergi dulu yer... (sambil sentuh tangan dia)
mai duduk sebelah mak cik...

Aku pandang rakan2 yang laen (sebenarnya tuk pastikan yang aku tak di tinggalkan sebab jadual lawatan aku tak taw nak ke mana pas nie) aku pandnag mak cik senin terus aku senyum dan angguk. Aku sentuh kaki dia...

sejuknya kaki mak cik... mak cik tak sihat kew?
kami kat sini mana ada yg sihat nadia... kalau sihat dah tentu kami tak duduk sini...
maafkan nadia mak cik... (erk... ternyata aku dah tersalah soklan)
hmm... dalam plastik bag nie ada minyak panas... per kata kalau nadia picit mak cik... nadia pandai mengurut taw... (aku rasa cam gugup plak... tak nak mak cik nie sedih terus aku wat2 cool)

Terus aku mengurut kaki dan tangan mak cik tue... sepanjang aku mengurut mak cik senin tak lepas2 memandang muka aku... mengalir air mata dia...

mak cik jangan lah sedih... kalau mak cik sedih nadia pun sedih... mak cik kena rajin makan ubat, bila time makan tue mak cik kena makan, jangan kasi perut kosong, kalau tak der selera, mak cik kena makan gak sikit... tak pun makan roti... yang paling penting sekali mak cik kena sentiasa senyum dan jangan sedih2... hidup kita nie sementara jer mak cik, tah2 nadia yg pergi dulu... mulai dari arie nie mak cik kena senyum jer... nadia tak taw kisah mak cik sebab perkenalan kita nie singkat jer... apa yang nadia nak dari mak cik adalah... lupakan kisah2 duka dan ingat bahawa apa yang berlaku adalah dugaan dari Yang Maha Esa. Dan Allah duga mak cik sebab mak cik adalah insan terpilih... Allah tak kan duga hambanya jika dia taw hambanya lemah... mak cik kuat sebab tue mak cik dalam perhatiannya. Maafkan nadia kalau kata2 nadia buat mak cik sedih... nadia tak pandai berkata2 mak cik, nadia cakap apa yang nadia rasa...

terima kasih nadia...ang jujur... mak cik redha apa yang berlaku... kadang2 jer teringatkan anak2... kamu baya anak mak cik... nadia... ingat yer nak... walau apa sekali pun jangan sesiakan ibu bapa kita yer nak... hati ibu bapa pasti akan terluka bila depa di tinggaikan kat sini... ingat pesan mak cik yer nak...

insya'allah mak cik...

Aku banyak bersembang dengan mak cik senin nie... dan aku tetiba rasa sayang kat dia... pelik aku dengan perkenalan yang terlalu singkat tue boleh membuahkan rasa sayang ... tersentuh hati aku bila dengar kisah hidup mak cik senin dan beberapa orang penghuni di Rumah Ehsan nie. Bila tiba masa nak berpisah tue hanya Allah sahaja yang tahu betapa beratnya hati nak tinggalkan mak cik2 dan pak cik2 nie... sebelum berlalu, aku mendapatkan mak cik senin...

Mak cik, nadia dah nak balik dah nie... mak cik jaga diri bebaik yer... ubat jangan lupa makan yer... insya'allah... (terhenti seketika... aku sendiri tak dapat membendung kesedihan) kalau panjang umur kita jumpa lagi yer mak cik... ingat pesan nadia... mak cik kena senyum selalu baru comei...

Aku cuba menenangkan hati dan perasaan aku dan mak cik senin... mak cik senin yang tak boleh bangun nie gegeh nak bangun... aku ingatkan dia nak bangun, aku cuba duduk kan mak cik senin... rupanya dia nak peluk aku... ya allah!!! sedihnya aku... kami berpelukan dan menangis tanpa malu dan segan di hadapan kakitangan dan rakan2 yang ada.


Dengan Kak Kay
(aku selalu bahan akak nie wakakak asal jumpa ada jer lew yang aku nak shoot dia wakaka dia pun suka plak melayan aku wkakak)

Bersama dengan kakitangan di Rumah Ehsan

Beratnyer kaki nak melangkah meninggalkan Rumah Ehsan nie..

Selamat tinggal Rumah Ehsan... moga kalian di panjangkan umur dan sentiasa di bawah lindungannyer... andai di takdirkan kalian pergi dulu sebelum kami... insya'allah kami akan mendoakan kalian...

Sememangnya berada di Rumah Ehsan merupakan satu Kenangan Terindah yang penuh dengan kisah suka dan duka dan dalam masa yang sama pasti akan timbul perasaan sayang bagi para pengunjung. Seumur hidup aku tak pernah mengunjungi tempat2 sebegini dan aku sendiri dah sematkan dalam hati insya'allah aku pasti akan ke sini tuk berjumpa dengan mak cik senin dan pak cik samad

Sebelum pulang ke KL kami singgah di Serendah tuk mengerjakan solat Asar dan makan dulu... nie lew juadah kami... aku ngan bby gurl makan nasi ayam.. Fara makan mee kari pastue siap order laie rojak wakakak rojak kami balun 3 orang wakakak

Bby gurl dah kelaparan wakakak

Nengok!!! Fara ngah rembat air aku... neslo ais... dan aku plak ngah rembat air bby gurl tue wakakaka

Sebelum pulang ke IKRAM, aku ngan lily sempat bersnappy di masjid yang terdapat di Serendah


7 comments:

Hezesuze said...

aiyooooo sedey nye sis baca n3 ang ni....hik3

mmg bgus ler ang gi sana sekurang2nya tau perkembangan org2 tua tu...kira ang sbgai wakil blogers la ek...ekekeke

p/s motipppp si helmi tarik tangan...larikkk

diary, fara said...

weh... mana entry kisah makcik yang cakap aku lawa tu??? ko saja je... wawawawawa...
pepepun taniah pada diri kita kerana berjaya g umah orang2 melarat ni.. jadikan pengajaran...

rizz said...

sedey! lme x wat keje2 amal cmni huhuk

b-boy said...

hurmmm..setuju ngan kakHEZE...kenal2 kan la helmi tu... wakakakkaaka.. larikkk!!!

Corey said...

x sanggup baca abis.. risau melankoli..

Cik Nazaitul Nadia @ Cik SesuciQiellah said...

sis heze : sekurang2nyer leh memotivatekan diri sendiri sis asyik dok motivate orang jer wakakak insaf... insaf...

fara : yeah... tahniah pada diri kita kan... aku tak dengau pun makcik tue cakap ang lawa wakakaka

rizz : ang wat lew satu program para blogger wat amal kebajikan... dapat pahala wei... insya'allah..

boy : motip??? tak der maknanyer nak kenai2 wei wakakak buang masa jew wakakaka

bro corey : melankoli???? (gegeh cari kamus)

zetty said...

salam
ritu bru g umah ehsan ni
siyesly sedih gilew
hurmmm
tp kan name mak cik n pakcik tu tak jmpe plak g ritu
tah , ta sempat nengok kot
hurmm
mmg mndatangkan insaf
btul3